Zawał serca – objawy i jak go uniknąć

Poradnik lut 01, 2021

Zawał inaczej atak serca to nic innego jak martwica lub upośledzenie pracy mięśnia sercowego wywołana niedrożnością naczyń wieńcowych. Zostaje zamknięty lub znacznie osłabiony dopływ krwi do serca mięśniowego i dochodzi do zawału.

Przyczyny zawału serca

Najczęstszą przyczyną ataku mięśnia sercowego jest miażdżyca, która blokuje tętnice wieńcowe, odkładając w nich złogi cholesterolu. Dochodzi do zablokowania przepływu krwi, wskutek czego część mięśnia sercowego obumiera, nie dostając tlenu.
Innymi częstymi przyczynami zawału serca są nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, otyłość, palenie papierosów, brak aktywności fizycznej, niewłaściwa dieta, przewlekły stres.
Przy nagłym ataku niedokrwienia mięśnia sercowego ważny jest czas udzielenia pomocy medycznej. Im dłużej będzie trwało niedotlenienie, tym większa część mięśnia obumrze i zmniejszy się szansa na przeżycie pacjenta. Dlatego ważna jest natychmiastowa reakcja i wezwanie pogotowia i natychmiastowe udzielenie pierwszej pomocy.

Objawy zawału serca

Częstym objawem zawału serca jest ból w klatce piersiowej. Występuje za mostkiem mieszczącym się na samym środku klatki piersiowej i bywa nie miejscowo, a jest trudny do wskazania go w jednym miejscu.
Zawałowi serca nierzadko też towarzyszy ból brzucha z nudnościami, a nawet z wymiotami, duszności, ból w żuchwie, szyi, plecach, barku bądź ramieniu, obfite pocenie się ciała, zasłabnięcie, omdlenie lub całkowita utrata przytomności. Często występującym objawem jest też nagłe uczucie lęku, lęku przed śmiercią.
Taki atak sercowy może trwać około 20 min i ustąpić, by powrócić lub już nie. Ważne jest, by udać się po pomoc lekarską, nawet jeśli sytuacja się poprawiła.

Bezobjawowe zawały serca

Nawet ok. 40 procent zawałów przechodzi bezobjawowo. Mówi się wtedy o tzw. niemych zawałach. Do takich sytuacji dochodzi u pacjentów z przewlekłymi chorobami lub u osób starszych. Objawia się wtedy taki zawał większą dusznością, osłabieniem, omdleniem, co występuje dość często u osób w podeszłym wieku bądź u osób chorych.

Jak uniknąć zawału serca

Naukowcy stawiają najbardziej na zdrowe odżywianie, ponieważ to od niego wszystko się zaczyna. Należy zatem spożywać przede wszystkim warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych, orzechy, a z mięs tylko te chude i ryby dobrej jakości. W układaniu swojej diety trzeba kierować się Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Instytutu Żywności i Żywienia, która w swojej podstawie ma głównie warzywa i owoce.

Ograniczenie soli i cholesterolu zapobiega zawałom serca

Dieta o zmniejszonej zawartości soli i cholesterolu na pewno zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby miażdżycowe, a co za tym idzie uchroni nas od zawału serca. Ma to bezpośredni wpływ na zdrowie naszych tętnic i całą gospodarkę tłuszczową naszego organizmu.
Zbyt duże ilości soli natomiast powodują zwiększone ciśnienie tętnicze, może doprowadzić do udaru mózgu, niewydolności serca, osteoporozy, a nawet raka żołądka.

Więcej błonnika w diecie wzmacnia układ krwionośny

Dokładniej chodzi o spożywanie tego błonnika niezawartego w warzywach i owocach, a pochodzącego ze zbóż. Uczeni dowiedli, że pomaga on w dużym stopniu w powrocie do zdrowia po zawale wzmacniając układ krwionośny. Jest niezbędny do zdrowego i właściwego balansu w naszym organizmie. Błonnik ów zmniejsza o blisko 40 procent ryzyko zachorowań na serce- tak dowiedli uczeni brytyjscy.

Troska o odporność organizmu

Należy dbać z wielką wagą i dbałością o odporność swojego organizmu. Unikać dużych skupisk ludzi w okresie częstych zachorowań na grypę, wzmacniać organizm suplementami, właściwym odżywianiem, a najlepiej całkowicie wyeliminować ryzyko zachorowania na grypę poprzez zaszczepienie się przeciwko niej.

Dbanie o temperaturę ciała

Musimy też zwracać uwagę na nagłe zmiany temperatury naszego ciała, aby nie wystawiać go przede wszystkim na nagłe ochłodzenie. Oczywiście możemy przebywać na chłodzie, jednak musimy odpowiednio przygotować na to nasz organizm. Takie nagłe wyziębienie organizmu sprzyja powstawaniu zakrzepów, warto więc stopniowo wprowadzać ciało do niższej temperatury.

Ruch i aktywność fizyczna w walce z chorobami układu krwionośnego

Istotnym czynnikiem wpływającym na nasze zdrowie jest ruch. Sprzyja on najbardziej naszemu sercu, które w czasie zażywania ruchu pracuje zdrowo i aktywnie przepompowuje naszą krew. Cały organizm staje się wówczas lepiej ukrwiony, a mięśnie się wzmacniają. Ćwiczmy niezależnie od wieku i ćwiczmy tak, jak najbardziej lubimy. Każdy z nas ma jakiś swój ulubiony sposób na aktywność fizyczną. Poświęcajmy mu minimum 30 minut najmniej 3 razy w tygodniu. Nasze serce będzie znacznie zdrowsze i szczęśliwsze, a co za tym idzie- my razem z nim :)

Życie w zgodzie ze sobą

Na pewno niemałe znaczenie ma nasza satysfakcja z życia. Jeżeli jesteśmy sfrustrowani, źli, nieszczęśliwi, żadna dieta nas nie uratuje całkowicie. Stres i negatywne nastawienie mają potężny wpływ na jakość naszego życia, dlatego warto zadbać, by stworzyć swoje własne miejsce na ziemi, zbudować w sobie ogród zadowolenia i poczucia radości. Dobrze jest cieszyć się z drobnych rzeczy, często się śmiać i oswoić z radością :)

Podczas snu regenerujemu mięsień sercowy

Bez snu nie pożyjemy długo. Sen jest nieodzowną częścią naszego funkcjonowania. Zaburzenia snu wpływają niekorzystnie na serce, jego równomierną i stabilną pracę. Należy spać około 8 godzin dziennie. Dzięki zdrowemu odpoczynkowi regenerujemy swoje mięśnie a serce to przecież główny mięsień naszego organizmu. Dlatego relaks i sen powinny towarzyszyć naszemu życiu obok pracy i obowiązków. Dlatego pamiętajmy o naszym zdrowiu, a ono odwdzięczy nam się, po stokroć chroniąc nas i dając nam długie życie.

Tagi

Świetnie! Zostałeś pomyślnie zapisany.
Świetnie! Następnie zakończ płatność, aby uzyskać pełny dostęp.
Witaj z powrotem. Logowanie powiodło się.
Sukces! Twoje konto jest w pełni aktywowane, masz teraz dostęp do całej zawartości.